اسلاوین، رابریتیی (1393). روانشناسی تربیتی: نظریه و کاربست. ترجمهی یحیی سیدمحمدی. تهران: انتشارات روان.
افروز، غلامعلی، کامکاری، کامبیز و شکرزاده، شهره (1393). مقیاسهای هوش وکسلر کودکان - نسخه چهارم WISC – IV آزمونهای اصلی و جانشین. نشر علم استادان.
برزکار، ابراهیم (1393). تفکر و مهارتهای آن با رویکرد شناختی. تهران: آرتینه.
پاک اسکوئی، فرح؛ یاری، جهانگیر (1394). «تأثیر آموزش ریاضی به روش UCMAS بر توسعه ذهنی کودکان سنی 5 تا 12 سال در شهر تبریز»، نشریه علمی ـ پژوهشی آموزش و ارزیابی، س 9، ش33: 121-105.
خدامی، نغمه؛ عابدی، احمد و آتشپور، حمید (1390). «تأثیر آموزش حافظهی فعال و فراشناخت بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر ناتوان در یادگیری ریاضی»، دانش و پژوهش درروان شناسی کاربردی، س 12، ش 1: 153-143.
دانشور، مهناز، کامکاری، کامبیز و کوشکی، شیرین (1396). روایی تشخیصی نسخه چهارم و نسخه تکمیلی مقیاسهای هوش کودکان در کودکان دارای اختلال نقص توجه. فصلنامه روانسنجی، س6، ش 23: 88-67.
دلاور، علی (1390). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران، مؤسسه نشر ویرایش.
زارع، محمد؛ مهربان، جواد؛ ساریخانی، راحله (1394). «بررسی تأثیر استفاده از چندرسانهای آموزشی بر میزان یادگیری و انگیزه پیشرفت». فصلنامهروانشناسی تربیتی، س 11، ش 36: 190-179.
شریفی، حسن پاشا. (1382). نظریه و کاربرد آزمون های هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.
صادقی، احمد، ربیعی، محمد و عابدی، محمدرضا (1390). «رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوشی وکسلر کودکان». روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، س 7 ، ش 28: 386-377.
صبحی قراملکی، ناصر؛ ابوالقاسمی، عباس و دهقان، حمیدرضا. (1393). «مقایسه تسلط نیمکره های مغزی A، B، C و D دانش آموزان عادی و ناتوان یادگیری»، مجله ناتوانیهای یادگیری، س 3، ش3: 79-59.
عارف نیا، سمانه؛ سرندی، پرویز و یوسفی، رحیم. (1391). «مقایسهی طرحوارههای ناسازگار اولیه در دانش آموزان دورهی راهنمایی دارای اضطراب مدرسه و دانش آموزان عادی». فصلنامه روانشناسی، س 3، ش1: 89-73.
عظیمی، اسماعیل؛ موسوی پور، سعید (1393). «اثربخشی چندرسانهای آموزشی دیکتهیار بر بهبود مشکلات حافظه دیداری و شنیداری دانشآموزان ناتوان در یادگیری املا». فصلنامه روانشناسی تربیتی، س 10، ش34: 41-24.
فتحی آشتیانی، مینا، اخوان تفتی، مهناز و خادمی، ملوک (1395). «اثربخشی آموزش شناختی بر سرعت پردازش و حافظهی کاری کودکان مبتلابه ناتوانیهای یادگیری». فصلنامه روانشناسی تربیتی، س 12، ش 41: 140-126.
کامکاری، کامبیز؛ شکرزاده، شهره (1394). «نیمرخ هوشی دانش آموزان تحت پوشش سازمان استثنایی در مراکز کمتوان ذهنی شهر و شهرستانهای تهران»، فصلنامه توانمندی کودکان، سال 6 ، ش 3: 81-67.
کریستینسن، یان؛ واگنر، هاگ و هالیدی سباستین. (1392). نظریات مختلف درباره هوش. مترجمان: بشیری، ابوالقاسم؛ مطهری، جمشید و میردریک، رحیم. تهران.
کلاهدوزی، احمد (1393). آموزش عالی پژوهش محور؛ مبانی و الگو. تهران: انتشارات گب پاییز.
مارنات، گری-گراث. (1384). راهنمایسنجشروانی، جلد اول، ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو، تهران، انتشارات سخن، تاریخ نشر اثر به زبان اصلی 2003.
موسسه نواندیشان پرتو راه ابریشم (1398). یوسیمس. قابل بازیابی در:
نیرو، محمد؛ حاجی حسیننژاد، غلامرضا و حقانی، محمود. (1390). «تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه هوشهای چندگانه گاردنر بر پیشرفت تحصیلی ریاضی دانشآموزان اول دبیرستان»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، س 5 ، ش2: 168-153.
وظیفهشناس، حمید و سپهریان، فیروزه. (1394). «بررسی اثربخشی آموزش محاسبات ذهنی (ucmas) بر هوش، عزتنفس و خلاقیت کودکان دبستانی»، اولین همایش ملی علمی پژوهشی روانشناسی، علوم تربیتی و آسیبشناسی جامعه.
Arnsten, A. F. T. (2009). "Stress signaling pathways that impair prefrontal cortex structure and function". Nature Reviews. Neuroscience, 10, 410-22.
Chen, F., Hu, Z., Zhao, X., Wang, R., Yang, Z., Wang, X., & Tang, X. (2006). "Neural correlates of serial abacus mental calculation in children: a functional MRI study". Neuroscience letters, 403 (1-2), 46-51.
Chen, M. S., & Wang, C. N. (2011). "Effect of mental abacus training on working memory for children". Journal of the Chinese Institute of Industrial Engineers, 28(6):450-457.
Cho, P. S. & So, W. C. (2018). "A Feel for Numbers: The Changing Role of Gesture in Manipulating the Mental Representation of an Abacus among Children at Different Skill Levels". Frontiers in Psychology, 9: 1267.
Desote, A., Gregoire, T. (2006). "Numerical competent in young children and in children with mathematical learning disabilities". Learning and audiovisual differences, 4, 357- 367.
Dong, S., Wang, C., Xie, Y., Hu, Y., Weng, J., & Chen, F. (2016). "The impact of abacus training on working memory and underlying neural correlates in young adults". Neuroscience, 332: 181-190.
Elzinga, B. M., & Roelofs, K. (2005). "Cortisol-induced impairments of working memory require acute sympathetic activation". Behavioral Neuroscience, 119, 98-103.
Foy, J.G. & Mann. V.A. (2014). "Adaptive Cognitive Training Enhances Executive Control and Visuospatial and Verbal Working". Memory in Beginning Readers: 2(2): 19-43.
Geary, D. C. (2010)."Mathematical disabilities: Reflections on cognitive, neuropsychological, and genetic components". Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.
Gilmore, C. K., McCarthy, S. E., & Spelke, E. S. (2010). "Non-symbolic arithmetic abilities and mathematics achievement in thirst year of formal schooling. Cognition", 115, 394-406.
Jacobson, L. A., Ryan, M., Martin, R. B., Ewen, J., Mostofsky, S. H., Denckla, M. B., Mahone, E. M. (2011). "Working memory influences processing speed and reading fluency in ADHD". Child Neuropsychology, 17 (3): 209-224.
Juliana, J., & Hao, L. C. (2018). "Effects on using the Japanese abacas method upon the addition and multiplication performance of grade 3 in Indonesian students". International Journal of Indonesian Education and Teaching, 2 (1):47-59.
Kahally, L. S.,
Winter-Greenberg, A.,
Stancel, H.,
Ris, M. D., & Gragert, M. (2016). "Utility of the General Ability Index (GAI) and Cognitive Proficiency Index (CPI) with Survivors of Pediatric Brain Tumors: Comparison to Full Scale IQ and Premorbid IQ Estimates". Journal of clinical and experimental neuropsychology, 38 (10): 1065-1076.
King, A. (1991). "Effects of training in strategic questioning on children's problem solving performance". Journal of Educational Psychology, 83 (3): 307-317.
Klenowski, V. (2002). "Developing Portfolio for Learning and Assessment. Taylor & Francis groups.
Klingberg, T., Fernell, E., Olesen, P.J., Johnson, M., Gustafsson, P., Dahlstrom, K., Gillberg, C.G., Forssberg, H., Westerberg, H. (2005). "Computerized Training of Working Memory in Children with ADHD". Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 44 (2): 177-86.
Li, Y., Hu, Y., Zhao, M., Wang, Y., Huang, J., Chen, F. (2013). "The neural pathway underlying a numerical working memory task in abacus-trained children and associated functional connectivity in the resting brain". Brain research, 1539: 24-33.
Loosli, S. V., Buschkuehl M., Perrig W. J., & Jaeggi S. M. (2012). "Working memory training improves reading processes in typically developing children". Journal of Child Neuropsychology. 18(1):62-78.
Loper, A. (1982). "Metacognitive development implication for cognitive training". Exceptional Education Quarterly, 1. 1-8.
Luethi, M., Meier, B., & Sandi, C. (2008). "Stress effects on working memory, explicit memory, and implicit memory for neutral and emotional stimuli in healthy men". Frontiers in Behavioral Neuroscience, 2: 5.
Na, K. S., Lee, S. I., Park, J. H., Jung, H.Y., Ryu, J. H. (2015). "Association between Abacus Training and Improvement in Response Inhibition: A Case-control Study". Clinical psychopharmacology and neuroscience: the official scientific journal of the Korean College of Neuropsychopharmacology, 13(2):163-7.
Ozdogan, E. (2011). "Play, mathematic and mathematical play in early childhood education". Journal of Social and Behavioral Sciences, 15, 3118–3120.
Raiford, S. E., Weiss, L. G., Rolfhus, E., Coalson, D. (2008). "General Ability Index WISC-IV technical report". Retrieved from http://images.pearsonclinical.com/images/assets/WISC-IV/ 80720_WISCIV_Hr_r4.pdf
Saklofske, D. H., Zhu, J., Coalson, D., Raiford, S.E., Weiss, L.G. (2010). "Cognitive proficiency index for the Canadian edition of the Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition". Canadian Journal of School Psychology, 25:277–286.
Shiran A, & Breznitz, Z. (2011). "The effect of cognitive training on recall range and speed of information processing in the working memory of dyslexic and skilled readers". Journal of Neurolinguistics. 24(5):524–37.
Sokol, S. M., McCloskey, M., Cohen, N. J., & Aliminosa, D. (1991). "Cognitive representations and processes in arithmetic: Inferences from the performance of brain-damaged patients". Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 8, 320–335.
Vasuki, K. (2013). "The impact of abacus learning of mental arithmetic on cognitive abilities of children". ALOHA metal arithmetic.
Wechsler, D. (2003). WISC-IV: technical and interpretation manual. San Antonio: The Psychological Corporation.
Weiss, L., Saklofske, D., Prifitera, A., & Holdnack, J. (2006). "WISC–IV advanced clinical interpretation". San Diego: Academic Press.
Wu, Y. (2001). "Abacus Mental Arithmetic System can promote All-round development of students". Ucmas Chaina.
Yao, Y., Du, F., Wang, C., Liu, Y., Weng, J., Chen, F. (2015). "Numerical processing efficiency improved in children using mental abacus: ERP evidence utilizing a numerical Stroop task". Frontiers in human neuroscience, 9: 245.