مقایسۀ مفهوم کودک و نیاز‌های کودک از دیدگاه کودکان و والدین شهر اصفهان

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روان‌شناسی سلامت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز بین‌الملل کیش

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی عمومی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

3 دکترای تخصصی روان‌شناسی، دانشیار دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ مفهوم کودک و نیاز‌های کودک از دیدگاه کودکان شش تا ده‌ساله و والدین شهر اصفهان است. جامعۀ آماری پژوهش شامل همۀ 129940 دانش‌آموز در سنین مورد نظر است. 200 آزمودنی‌‌ به روش نمونه‌گیری تصادفی از مدارس پنج ناحیۀ آموزش و پرورش اصفهان به صورت تصادفی انتخاب شدند که شامل 50 دختر و 50 پسر شش تا ده‌ساله، و از بین والدین نیز، 50 مادر و 50 پدر بودند. روش تحقیق کیفی و ابزار پژوهش مصاحبۀ حضوری با دو سؤال مشخص بود. نتایج تحقیق با استفاده از آزمون «خی دو» نشان داد که بین کودکان و والدین در مفهوم کودک و نیاز‌های کودک در سطح (5/0>p) تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین بین کودکان در مقاطع سنی مختلف در مفهوم کودک و نیازهای کودک در سطح (5/0>p) تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین مادران و پدران، و همچنین بین کودکان دختر و پسر، در مفهوم کودک و نیازهای کودک تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. بر اساس یافته‌های پژوهش حاضر می‌توان نتیجه گرفت که، در سنین مختلف شکل‌گیری مفاهیم متفاوت است و توجه به این تفاوت‌ها‌ در برنامه‌ریزی آموزشی اهمیت دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Concept of Child and Child Needs: a Comparison between Children’s and Parents’ Views in Isfahan

نویسندگان [English]

  • Marzieh Moshtaghi 1
  • Sayyed Farid Allameh 2
  • Asghar Aghaeia 3
برک، لورا (1387). روان‌شناسی رشد، ترجمۀ یحیی سیدمحمدی، ج 1، تهران: ارسباران.
دلاور، علی (1388). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: رشد.
سانتراک، جان دبلیو (1387). زمینۀ روان‌شناسی سانتراک، ترجمۀ مهرداد فیروزبخت، تهران: رسا.
سیف، علی‌‌اکبر (1380). روان‌شناسی پرورشی، تهران: آگاه.
منصور، محمود (1385). روان‌شناسی ژنتیک، تحول روانی از تولد تا پیری، تهران: سمت.
نای، رابرت دی. (1381). سه مکتب روان‌شناسی، دیدگاه‌های فروید، اسکینر، و راجرز، ترجمۀ سیداحمد جلالی، تهران: پادرا.
وندرزندن، جیمز دبلیو (1383). روان‌شناسی رشد، ترجمۀ حمزه گنجی، تهران: بعثت.
 
Aries, P. (1962). ‘Centuries of Childhood: a Social History of Family Life’, trans. R. Baldick, New York: Random House.
Arsenio, William F. and Elizabeth A. Lemerise (2010). Emotions, Aggression, and Morality in Children: Bridging Development and Psychopathology, Washington DC: American Psychological Association.
Bruner, .J. S., R. R Oliver, and P. M. Greenfield (1966). Studies in Cognitive Growth.
New York: Wiley.
Carpendale, Jeremy I. and Michael J. Chandler (1996). ‘on the distinction between false belief understanding and subscribing to an interpretive theory of mind’, Child Development, Vol. 67, No. 4.
Case, R. (1985). Intellectual development: Birth to adulthood, New York: Academic.
Coles , B. (2012). ‘What Children Need From Their Parents: a Meta-Analysis’, Child Psychology and Psychiatry, Vol. 53.
Conner, M. (2002). ‘Informal Learning: More than What we do Between classes’, <http//www.productivitysolution.ner/documents/informallearningconner 071202.pdf>.
Cooke, R. A. (1982). ‘The ethics and regulation of research involving children’, Handbook of Developmental Psychology, B. B. Wolman (ed.), Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
Cross, J. (2004). ‘an Informal History of Learning’, <http://www.emeraldinsight.com>.
Fields , C. M. (1981). ‘Minors found able to decide on taking part in research’, The Chronicle of Higher Education, New York: Guilford.
Freund, A. M. and P. B. Baltes (2000). ‘The orchestration of selection, optimization, and compensation: An action-Theoretical conceptualization of a theory of developmental regulation’, W. J. Perrig and A. Grob (eds.), Control of human behavior, mental processes, and consciousness: Essays in honor of the 60th birthday of August Flammer, Mahwah: Lawrence Erlbaum.
Frick, W. B. (1971). Humanistic Psycholog: Interviews with Maslow, Murphy, and Rogers, Columbus: Charles E. Merrill.
Hahn, U. and M. Ramscar (2001). Similarity and categorization, New York: Oxford University.
Harter, S. (1999). The construction of the self a developmental perspective, New York: Guilford.
Harter, S. (2003). ‘The development of self-Representations during childhood and adolescence’, M. R. Leary and J. P. Tangney (eds.), Handbook of self and identity,
New York: Guilford.
Herbert Mead, George (1934). Mind, Self, and Society, Chicago: University of Chicago.
Kagan, J. (2003). ‘Biology, Context, and Developmental Inquiry’, Annual Reviews Psychology, Vol. 54.
Kramer, M. S., B. Chalmers, E. D. Hodnett, Z. Sevkovskaya, I. Dzikovich et al. (2000). ‘Promotion of breast-Feeding intervention trial (PROBIT): a cluster-Randomized trial in the Republic of Belarus’, B. Koletzko, K. F. Michaelsen, and O. Hernell (eds.), Short and Long Term Effects of Breast-Feeding on Child Health, New York: Kluwer Academic/Plenum.
Leat, D. (1997). ‘Getting Ambiguous’, Educating Able Children, Vol. 1.
Legender-Bergeron, M. F. (1980). Lexique de la psychologie du developpement de Jean Piaget, Boucherville: Gaetan Morin.
Medin, D. L., J. B. Proffitt, and H. C. Schwartz (2000). Concepts: Structure, A. Kazdin (ed.), Encyclopedia of Psychology, Washington DC and New York: American Psychological Association and Oxford University.
Miller, S. A., C. A. Hardin, and D. E. Montgomery (2003). ‘Young children’s understanding of the conditions for knowledge acquisition’, Cognition and Development; Vol. 4.
Minda , J. P., and J. D. Smith (2001). ‘Prototypes in category learning: The effects of category size, category structure, and stimulus complexity’, Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, Vol. 27.
Neitzel, C. and A. D. Stright (2003). ‘Relations Between mothers's scaffolding and children's academic self-Regulation: Establishing a foundation of self-Regulatory competence’, Family Psychology, Vol. 17.
Plumb, J. H. (1972). Children, London: Penguin Books.
Staudinger, U. M. and U. Lindenberger (2003). Understanding human development: Dialogues with lifespan psychology, Amsterdam: Kluwer Academic.
Talge, N. M., C. Neal, and V. Glover (2007). ‘What Children say about their needs?’, Child Psychology and Psychiatry, Vol. 48.
Thelen, E., K. E. Adolph, and L. Arnold (1992). ‘Gesell: The paradox of nature and nurture’, R. D. Parke, P. A. Ornstein, J. J. Rieser, and C. Zahn-Waxler (eds.), A century of developmental psychology, Washington DC: American Psychological Association.
Thompson, R. A. (1990). ‘Vulnerability in research: A developmental perspective on research risk’, Child Development, Vol. 61.
Zacks, J. M., and B. Tversky (2001). ‘Event structure in perception and conception’, Psychological Bulletin, Vol. 127.