ایمانی، محسن و محمد مظفر (1383). «تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمان و کتاب کار پایۀ دوم دبستان چاپ سال 1381 در مقایسه با کتاب تعلیمات دینی چاپ سال 1380»، نوآوریهای آموزشی، ش 3.
باردن، لورنس (1375). تحلیل محتوا، ترجمۀ ملیحه آشتیانی و محمد یمنیدوزی سرخابی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
پریرخ، مهری، زهره پریرخ، و زهرا مجدی (1389). «رد پای مفاهیم فلسفی در داستانهای کودکان، پژوهشی پیرامون شناسایی مؤلفههای مرتبط با آموزش تفکر فلسفی»، مطالعات کتابداری و علم اطلاعات، ش 64.
جاویدی کلاتهجعفرآبادی، طاهره و احمد اکبری (1388). «تحلیلی بر برنامۀ درسی P4C و ویژگیهای مواد خواندنی مناسب در اجرای آن»، همایش ملی کتابخانههای آموزشگاهی، پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرایند یاددهی ـ یادگیری، مشهد.
حسنمرادی، نرگس (1388). تحلیل محتوای کتاب درسی، تهران: آییژ.
حسینی، افضلالسادات (1383). ماهیت خلاقیت و شیوههای پرورش آن، مشهد: آستان قدس رضوی.
حسینی، سیدحسام (1387). «بررسی رویکردهای مختلف در آموزش فلسفه به کودکان و نسبت آنها با برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی ایران»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
خوشبخت، فریبا (1389). «بررسی مفهوم مرگ در ادبیات کودک ایران، تحلیل محتوای نه کتاب داستان»، مطالعات ادبیات کودک، ش 1.
ساروخانی، باقر (1383). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی، ج 1، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
شیخزاده، مصطفی (1387). «تحلیل محتوای سطح خوانایی کتابهای بخوانیم و بنویسیم چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص سطح خوانایی گانینگ»، مطالعات برنامۀ درسی، ش 3.
صالحی عمران، ابراهیم، صمد ایزدی، و فرزانه رضایی (1388). «تحلیل محتوای کتابهای درسی دورۀ ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش جهانی»، مطالعات برنامۀ درسی، ش 14.
صالحی عمران، ابراهیم، و حسین چهارباشلو (1389). «تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورۀ آموزش ابتدایی بر مبنای مؤلفههای خلاقیت بهمنزلۀ یکی از راههای پرورش خلاقیت دانشآموزان»، سومین کنفرانس ملی خلاقیتشناسی تریز (TRIZ) و مهندسی و مدیریت نوآوری ایران، تهران.
صفاییمقدم، مسعود (1377). «برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان»، علوم انسانی، ش 26 و 27.
فرزانفر، جواد (1389). «بررسی فلسفۀ دوران کودکی و نقش قصه در پرورش روحیۀ فلسفی کودکان»، رسالۀ دکتری، دانشگاه تربیت معلم.
لچر، دنیس بی، تد نیکولز، و جوآن سیمی (1389). ارتباط با کودکان از طریق داستان، ترجمۀ منیژه بهبودی و سیدجلیل شاهریلنگرودی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مرعشی، سیدمنصور (1387). «آموزش فلسفه به کودکان، رویکردی نو در برنامۀ درسی»، تربیت، به مناسبت نکوداشت محمدجعفر پاکسرشت، اهواز: دانشگاه شهید چمران.
مرعشی، سیدمنصور، جمال حقیقی، زهرا بنابیمبارکی، و کیومرث بشلیده (1386). «بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی بر پرورش مهارتهای استدلال در دانشآموزان دختر پایۀ سوم راهنمایی»، مطالعات برنامۀ درسی، ش 7.
مرعشی، سیدمنصور، حجتالله رحیمینسب، و مهدی لسانی (1387). «بررسی امکانسنجی اجرای آموزش فلسفه به کودکان در برنامۀ درسی دورۀ ابتدایی»، نوآوریهای آموزشی، ش 28.
ملکی، حسن (1386). برنامهریزی درسی، راهنمای عمل، مشهد: پیام اندیشه.
ناجی، سعید (1388). «برداشتی نو از تعلیم و تربیت اسلامی، بازیابی مؤلفههای برنامۀ فلسفه برای کودکان و نوجوانان»، فرهنگ، ش 69.
نوریان، محمد (1386). «تحلیل محتوای کتابهای فارسی اول دبستان در ایران»، روانشناسی تحولی، روانشناسان ایرانی، ش 3.
Albergaria, Patricia (2011). ‘Critical Thinking, Questioning and Creativity as Components of Inteligence’, Journal of Procedia-Social and Behavioral Sciences, Vol. 30.
Barrow, Wilma (2010). ‘Dialogic, Participation, and the potential for Philosophy for Children’, Thinking Skills and Creativity, Vol. 5, NO. 2.
Chang Shook Cheong, A. (2005). ‘Developing in young children the spirit of enquiry Through the use of thinking stories’, A paper presented at the first International Conference, National institute of education, Nan yang technological university, Singapore.
Hanna, J. (2007). Child, Philosophy and education, Discussing the intellectual sources of Philosophy for children, Finland: Oulu university.
Lipman, M., A. M. Sharp, and P. Oscanian (1980). philosophy in the Classroom, Philadelphia: Temple University.
Lipman, M. (1991). Thinking in Education, New York: Cambridge University.