نوع مقاله : علمی-پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
2 استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسندگان [English]
The aim of this study was to compare the effectiveness of the philosophy for children program and group play therapy with cognitive-behavioral method on psychological flexibility in children with separation anxiety disorder. The research method was quasi-experimental of the pre-test-post-test design and follow-up with the control group. The statistical population included children aged 6 to 12 years who had referred to Shamim Counseling Center in Kermanshah in 2019-2020. The sample group consisted of 30 children with separation anxiety. The sample was selected through purposive sampling and random replacement. First, the Separation Anxiety Questionnaire and Wisconsin Card Sorting Test were administered to all three groups (pre-test). Then, the participants of the first group received a philosophy for children program, and the second group received group play therapy, while the control group did not receive any educational intervention. Then, all the three groups were re-evaluated with the aforementioned questionnaires (post-test). The follow-up stage was held two months later. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance. Both the philosophy for children program and the cognitive-behavioral group play therapy had a significant effect on increasing psychological flexibility (p < 0.05, F = 1/031). However, in this study, the effectiveness of the philosophy for children program was higher than play therapy.
کلیدواژهها [English]
منابع
اصل مرز، فریبرز (1398). طراحی و آزمون برنامه آموزش فلسفه برای والدین و اثربخشی آن با برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در جهت گیری هدفی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی. مجله علوم روانشناختی، 18(4)، 2149-2161.
انجمن روانشناسی آمریکا (2013). راهنمایتشخیصی و آماری اختلالاتروانی. (ویراست پنجم). ترجمه: سید محمدی(1396)، تهران: نشر روان .
بادامیان، رقیه و ابراهیمی مقدم ، ندا (1396). اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر انعطاف پذیری کودکان پرخاشگر . فصلنامه اصول بهداشت روانی .19(1): 133-138
برهمن، مریم و خدابخشی صادق آبادی،فاطمه (1396). آموزش فلسفه برای کودکان. مجله پیشرفت های نوین در علوم رفتاری، 2(4) : 90-104
جلالی، سمیه و مولوی، حسین (۱۳۸۹). تأثیر بازی درمانی بر اختلال اضطراب جدایی کودکان، مجله روانشناسی شماره ۵۶ :۳۷۰ -۳۸۲.
جلیلیان، سهیلا ؛ عظیم پور، احسان و جلیلیان، فریبا. (1395). اثربخشی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش توانایی حلمسأله و قضاوتاخلاقی در دانشآموزان . فصلنامه پژوهش های تربیتی، 9 (1) ، 1-23.
حاجلو، نادر؛ رحیمی، سعید و صداقت، مهرناز .(1398). مقایسه ی سواد سلامت ، انعطاف پذیری روانشناختی و شخصیت جامعهپسند در دانشجویان دختر ورزشکار و غیرورزشکار . فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی ، 14(1) ،47-48.
حبیبی کلیبر، رامین؛ فرید، ابوالفضل و محمد زاده ، رقیه.(1398). اثربخشی روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بر خودکارآمدی اجتماعی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی ، 14 (1) ، 67-98.
حسنی، ملیحه؛ بنیسی، پریناز و حقیق، سارا. (1398). تبیین افسردگی بر اساس انعطاف پذیری روانشناختی و احساس انسجام در مادران دارای فرزند مبتلا به اوتیسم . فصلنامه رویش در روانشناسی، 8(6)، 103-112.
حسین خانزاد، عباسعلی؛ رسولی،حوا و کوشا ،مریم(1397). تأثیر بازی درمانی بر حافظة کوتاه مدت دیداری و انعطاف پذیری شناختی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/فزون کشی . فصلنامه مطالعات روانشناختی.14(4): 55-72
حمید، نجمه. (1398). روان شناسی مرضی کودک بر اساس DSM-5 (چاپ سوم) تهران: انتشارات ارجمند.
دادستان، پریرخ. (1399). روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی (جلد1)چاپ چهاردهم، تهران : انتشارات سمت.
دره زرشکی پور، امیده؛ فلاح، محمدحسین و سعیدمنش، محسن. (1398). طراحی داستانهایی برای ایجاد گسلش شناختی در برنامه فلسفه برای کودکان و اثر بخشی آن بر کاهش علائم اختلال وسواس فکری – جبری کودکان دارای نشانه های OCD دوره ابتدایی شهرستان یزد ، دوفصلنامه کودک و تفکر ، 10(2)، 1-30.
رضایی، فهیمه؛ امیری، مهدی و طاهری، الهام (1396). اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی برکاهش اضطراب اجتماعی و ارزیابی شناختی منفی دردختران سخت شنوا.فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی. 8(4): 133-160
رضایی، نورمحمد؛ پادروند، نادر؛ سبحانی، عبدالرضا و رضایی، علی محمد. (1393). بررسی تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در افزایش خلاقیت و مؤلفه های سیالی ،انعطاف پذیری، ابتکار و بسط . فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی ، 4(2)، 19-36.
رئیسی، محبوبه؛ صفوی، پروین، (۱۳۹۵). اثربخشی بازی درمانی در کاهش نشان های اضطراب جدایی کودکان ۳۶ سال، اولین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در حوزه روانشناسی ایران.
صالح زاده عین آباد ، زهرا؛ خلیلی، الهه؛ مجتهد زاده ،مهشید و نائینیان ،محمدرضا. (1397). بررسی انعطاف پذیری روانشناختی ،کنترل ،اجتناب و اضطراب و تفاوت های جنسیتی در اضطراب. فصلنامه رویش روانشناختی، 7 (5)، 129-146.
طلایی نژاد، فهیمه؛ قنبری، سعید؛ مظاهری، محمدعلی و عسگری، علی. (1395). ویژگی مقدماتی مقیاس سنجش اضطراب جدایی (فرم والدین). فصلنامه روانشناسی تحولی : روانشناسان ایرانی ،12(47)، 225-235 .
عاشوری ، محمد و یزدانی پور، معصومه (1397). بررسی تأثیر آموزش بازی درمانی گروهی با رویکرد شناختی رفتاری بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان کم توان ذهنی . فصلنامه توانبخشی. 19 (3):262-274
عباسی، زهره؛ امیری، شعله و طالبی، هوشنگ . (1394). اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر واحد پردازه ای (MCBT) برکاهش علائم اضطراب جدایی کودکان 6 و 7 ساله. دو فصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت، 13 (2)، 51-64.
عبدخدایی، محمدسعید و صادقی اردوبادی، آفرین (۱۳۹۰). بررسی میزان اضطراب جدایی کودکان و اثربخشی بازی درمانی با رویکرد رفتاری - شناختی بر کاهش آن. نشریه ی روان شناسی بالینی. 3 (4) : 51-58
عبدی، اکبر؛ عربانی دانا، علی؛ حاتمی، جواد و پرند ، اکرم. (1393). اثربخشی بازی های رایانه ای شناختی بر بهبود حافظه کاری ،توجه و انعطاف پذیری شناختی در کودکان مبتلا به ADHD. فصلنامه کودکان استثنایی ، 14(1) ، 19-33.
عسگری، محمد؛ دیناروند، حسن و ترکاشوند، محمدرضا. (1394).تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانش آموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه ثامن. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 9(1) ، 25-42.
فاضلی، مژگان, احتشام زاده, پروین, هاشمی شیخ شبانی, سید اسماعیل. (1394). اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری بر انعطاف پذیری شناختی افراد افسرده. فصلنامه اندیشه و رفتار در روان شناسی بالینی. 9(1): 27-36.
فتحی، لیلا؛ احقر، قدسی و نادری، عزت اله. (۱۳۹۷) .تاثیر آموزش فلسفه برای کودکان (P4C) به روش پژوهش مشارکتی بر مسئولیت پذیری دانش آموزان.فصلنامه خانواده و پژوهش، ۱۵(۱)،۷-۱۸.
فلاح مهنه، تورج؛ یمینی، محمد و مهدیان، حسین. (1397). تأثیر رویکرد محتوایی آموزش فلسفه برای کودکان بر باورهای فراشناختی و تفکر انتقادی دانش آموزان ابتدایی. فصلنامه پژوهش در نظام های آموزشی، 11(3)، 157-172.
قاسمی، میترا؛ نجار، راضیه و نوری، ربابه. (1393). اثر درمان گروهی شناختی رفتاری کوتاه مدت بر بروز نشانه های اضطراب اجتماعی . مجله دانشکده علوم پزشکی نیشابور.2 (4):19-26
قائدی، یحیی. (1395). مبانی نظری فلسفه برای کودکان ،تهران :انتشارات مرآت.
کبیری، علی اکبر؛ قاسمی، علی و مذبوحی، سعید (1400). اثربخشی اجرای برنامه فلسفه برای کودکان بر ادراک شایستگی و انعطافپذیری شناختی کودکان پسر بیسرپرست. تفکر وکودک،12(2)
کم، فیلیپ. (1994). داستان های فکری 1(چاپ چهارم). ترجمه فرزانه شهرتاش و مژگان رشتچی. (1398). تهران: انتشارات شهرتاش.
کم، فیلیپ. (1994). داستان های فکری 2(چاپ سوم). ترجمه مژگان رشتچی و فرزانه شهرتاش.(1397). تهران: انتشارات شهرتاش.
گات، بریس و گات، موراگ. (2012). فلسفه برای کودکان خردسال راهنمی عملی ،ترجمه : ذبیح پیرانی، شکوه السادات بنی جمالی و علی رحمانی.(1395). اراک: دانشگاه آزاد اسلامی
ماهروزاده، طیبه و رمضان پور ،شیوا (1390). تأثیر روش اجتماع پژوهی برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارت های شهروندی. فصلنامه اندیشه های نوین تربیتی، 7 (3) :31-63.
محمد اسماعیل، الهه (1397). بازی درمانی؛ نظریه ها، روش ها و کاربردهای بالینی(چاپ پنجم)، تهران: دانژه
میرباقری، سیده شکوفه ؛ نوشادی ،ناصر و نیکدل ،فریبرز (1398). بررسی تاثیر برنامه فلسفه برای کودکان بر نظریه ذهن و باورهای ماکیاولیستی در دوره ابتدایی .دوفصلنامه کودک و تفکر ، 10(1) :261-277
نویدیان، انور؛ واحدی، شهرام؛ بدری گرگری، رحیم و فتحی آذر، اسکندر(1400). تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان برانعطافپذیری روانشناختی دانشآموزان ابتدایی با رویکرد مبتنی بر زمینۀ فرهنگی. فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی، 12(2): 265-282.
هوشمندی، فاطمه و شمشمیری، بابک. (1397). تدریس درس علوم پایه اول دوره ابتدایی به روش برنامه آموزش فلسفه برای کودکان . فصلنامه آموزش پژوهی ، 4(4)، 1-15
هومن، حیدرعلی (1391). راهنمای عملی تدوین پایان نامه تحصیلی (چاپ دوم ). تهران: انتشارات پیک فرهنگ
References
Bulbena-Cabre, A., Duñó, L., Almeda, S., Batlle, S., Camprodon-Rosanas, E., Martín-Lopez, L. M., & Bulbena, A. (2019). Joint hypermobility is a marker for anxiety in children. Revista de Psiquiatria y Salud Mental, 12(2), 68–76. https://doi.org/10.1016/j.rpsm.2019.01.004
Burgh, G. (2018). The need for philosophy in promoting democracy: A case for philosophy in the curriculum.
Caukin, N. G., & Brinthaupt, T. M. (2017). Using a Teaching Philosophy Statement as a Professional Development Tool for Teacher Candidates. International Journal for the Scholarship of Teaching and Learning, 11(2), 18.
D'Olimpio, L., & Teschers, Ch. (2016). Philosophy for Children Meets the Art of Living: A Holistic Approach to an Education for Life. Philosophical Inquiry in Education, 23, 2, 114-124
Draghi, T. T. G., Cavalcante Neto, J. L., Rohr, L. A., Jelsma, L. D., & Tudella, E. (2019). Symptoms of anxiety and depression in children with developmental coordination disorder: a systematic review. Jornal de Pediatria, (xx). https://doi.org/10.1016/j.jped.2019.03.002
Grant, D.A.,& Berg, E.(1948).ABehavioral Analysis of Degree Of Reinforcement and Ease OfShifting To New Responses In Weigh-Type Card- Sorting Problem. Journal of Experimental Psychology, 38, 404–411.
Hahn, L., Hajinlian, J., Eisen, A. R., Winder, B., & Pincus, D. B. (2003). Measuring the dimentions of separation anxiety and early panic in children and adolescents: The Separation Anxiety Assessment Scale. Paper presented at the 37th annual convention of the Association for Advancement of Behavior Therapy, Boston.
Islaeli, I, YATI, & M,Fadmi, I. (2020)The effect of piay puzzle therapy on anxiety of childeren on perschooler in kota kendari hospital. Enfermeria clinica, 103-105.
Lipman, M. (1976). ‘Can Philosophy for Children be the Basis of Educational Redesign?’ Journal of Social Studies, 69 (6).
Lipman, M. (2017). The Institute for the Advancement of Philosophy for Children (IAPC) program. In History, Theory and Practice of Philosophy for Children (pp. 3-11). Routledge
Masuda A, Tully EC(2012) The role of mindfulness and psychological flexibility in somatization, depression, anxiety, and general psychological distress in a nonclinical college sample. J Evid Based Integr Med. 17(1):66-71.
Moitra, E., & Gaudiano, B. A. (2016). A psychological flexibility model of medication adherence in psychoticspectrum disorders. Journal of Contextual Behavioral Science, 5(4), 252-257.
Nursanaa, W, Ady, I N. (2019). Play Therapy for Children with Anxiety Disorders, 5th ASEAN Conference on Psychology, Counselling, and Humanities (ACPCH 2019).
Payant, C. (2017). Teaching Philosophy Statements: In‐ Service ESL Teachers’ Practices and Beliefs. TESOL Journal, 8(3), 636-656.
Silva, S. G. T. da, Santos, M. A., Floriano, C. M. de F., Damião, E. B. C., Campos, F. V. de, & Rossato, L. M. (2017). Influence of therapeutic play on the anxiety of hospitalized school-age children: clinical trial. Revista Brasileira de Enfermagem, 70(6), 1244–1249. https://doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0353.
Yadav, P., Raju, S. K., Mahaveer, T., Pradesh, U., & Pradesh, U. (2018). Effectiveness of play therapy on improve social skill among preschool children: A narrative review. 40–42.