اسکندری، حسین، ژاله کیانی (1386). «تأثیر داستان بر افزایش مهارت فلسفهورزی و پرسشگری دانشآموزان»، فصلنامة مطالعات برنامة درسی، سال دوم، شمارة 7. ص1-36.
پاسیار، پریسا و نیره سادات استقامت (1388). «بررسی سؤالات تفکر نقادانه کتاب درسی زیستشناسی سال سوم دبیرستان با استفاده از مهارتهای فاسیونه»، کتابخانههای آموزشگاهی، پویاسازی نظام آموزشی و مشارکت در فرآیند یاددهی- یادگیری: مجموعه مقالات دانشگاه فردوسی مشهد 3 و 4 اردیبهشت 1388. به کوشش مهری پریرخ و با همکاری شعله ارسطوپور. تهران: کتابدار.
پیشقدم، رضا (1386). «افزایش تفکر انتقادی از طریق مباحثه ادبی در کلاسهای زبان انگلیسی»، مجلة علمی- پژوهشی دانشکدة ادبیات و علوم انسانی مشهد، شمارة 159.
حسینی، زهره (1384). «اصول داستانهای فکری و مفاهیم موجود در آنها»، ویژهنامة فلسفه و کودک. بنیاد حکمت اسلامی صدرا، شمارة زمستان.
دورتی جی، سینگر (1380). تحول فکر در کودکان، ترجمة پرویز شریفی درآمدی. تهران: روانسنجی.
رشنو، سمیه (1390). «تحلیل محتوای کتابهای داستانی تألیفی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گروه سنی نوجوان براساس مهارتهای تفکر انتقادی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.
علیپور، وحیده (1383). «بررسی تناسب محتوای کتابهای تعلیمات اجتماعی دورة راهنمایی تحصیلی با پرورش مهارتهای تفکر انتقادی»، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم تهران.
فرزانفر، جواد (1389). «بررسی فلسفة دوران کودکی و نقش قصه و داستان در رشد و پرورش روحیة فلسفی در کودکان»، رسالة دکتری دانشگاه تربیت معلم تهران.
فیشر، رابرت (1385 الف). آموزش تفکر به کودکان. ترجمة مسعود صفاییمقدم، افسانه نجاریان. اهواز: رسش.
فیشر، رابرت (1385ب). آموزش و تفکر، ترجمة فروغ کیانزاده. اهواز: رسش.
مکتبیفرد، لیلا (1389). «بررسی تناسب محتوای داستانهای تألیفی ایرانی برای کودکان و نوجوانان گروه سنی (ج) با مهارتها و مؤلفههای تفکر انتقادی»، رسالة دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز.
Carelson, A. & et.al. (1997). “Using children’s Literature to Develop and Advance Problem Solving and Critical Thinking in Mathematics”,
Master’s Action Research Project, Saint Xavir University and IRI/Skylight. Available at:
http://eric.ed.gov/ERIC Web portal/ record Detail? Accn6=ED410583 [retrieval Date: 1390/09/20]
Delanoy, M. (1997). “Teaching Philosophical Thinking through Children’s Literature: Creative Applications of Dialogue and Story”, Educational Resource Information Center (ERIC).Available at:
Facione, P. A. (2011). “Critical Thinking: What It Is and Why It Counts”, Available at: www.insightassessment.com
Haven, Kendall (2007). “Story Proof: The Science behind the Startling Power of Story”, CA: Libraries Unlimited.
Noer, L. (1994). “Using Literature to Teach Critical Thinking to Social Work Students”, Loyola university of Chicago. Available at: http://proquest.umi.com/dissertations/preview[retrieval date: 1390/09/20]
Tarkington, Stephanie Ann (1989). “Improving Critical Thinking Skills Using Paideia Seminars in a Seventh- grade Literature Curriculum”, University of Sandiego. Available at: http://proquest.umi.com/dissertations/preview ]Retrieval date: 2012/02/25[.
UNICEF (2003). “Which Skill is Life Skill”, Available at: http:// www. Life skill based education. ]Retrieval date : 2012/01/24[.