اکرمی، حمید (1397). هویت یابی بر اساس باورهای دینی، استدلال اخلاقی و کنترل خود در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.
اکرمی، لیلا، قمرانی، امیر و یارمحمدیان، احمد(1393). اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و عزت نفس دانشآموزان نابینا، تفکر وکودک، 5 (10)، 16-1.
بنی تمیم، حسین (1398). بازنمایی تجربه استدلال ورزی اخلاقی دانشآموزان پایه ششم در اجتماع پژوهشی: با رویرد پژوهش کیفی عام و پدیدارشناسی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه شهیدچمران اهواز.
تاملی، سارا و ویکس، مارکوس (2015). دنیای شگفتانگیز فلسفه. ترجمه پریسا صیادی و سرور صیادی (1397). انتشارات آفرینگان.
جلیلیان سهیلا، عظیم پور احسان، جلیلیان فریبا (1395). اثربخشی برنامۀ آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسأله و قضاوت اخلاقی در دانشآموزان، نشریه پژوهشهای تربیتی، ۳ (۳۲) :۸۰-۱۰۱ .
خسروی، زهره و عباس زاده، سعیده (1394). بررسی فرایندهای تفسیری و معنایی مبتنی بر جنسیّت در انتخاب کنش اخلاقی، مطالعات اجتماعی روان شناختی زنان، (1)13، 32-7.
خوشبخت، فریبا (1396). تأثیر قصه گویی و نمایش خلاق بر اسنادهای عواطف اخلاقی و استدلال اخلاقی دانش آموزان دوره ابتدایی، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه شیراز.
دانایی فرد، حسن و کاظمی، حسین(1389). ارتقای پژوهشهای تفسیری در سازمان: مروری بر مبانی فلسفی و فرایند اجرای روش پدیدارنگاری، مطالعات مدیریت، 17 (61)، 147-121.
ضیائی مؤید، محمد و شرفی، محمدرضا ( 1395). شهودگرایی و استدلالگرایی در فلسفه اخلاق و تربیت اخلاقی، فصلنامه پژوهشنامه اخلاق، 31، 52-31.
سیروسی، مهسا، دوکانه ای فرد، فریده و حسنی، فریبا(1390). بررسی تاثیر آموزش گروهی داستان بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان دختر پایه چهارم دبستان مدارس دولتی شهر تهران، فصلنامه تحقیقات روانشناختی، 3 (11)، 12-1.
کدیور، پروین (1400). روانشناسی اخلاقی. تهران: نشر آگه، چاپ نهم.
لطف آبادی، حسین (1384). نقد نظریههای رشد اخلاقی پیاژه و کلبرگ و باندورا و ارائه الگوئی نو برای پژوهش در رشد اخلاقی دانشآموزان ایران، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 11 ، 106-79.
محمدزاده مرندی، حمیده (1399). بررسی رابطه خلاقیت و عزت نفس با خودکارآمدی با میانجیگری استدلال اخلاقی، پایان نامه کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز.
مطلق، عادله (1390). اثر داستانهای معماگونه اخلاقی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر لاهیجان، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.
معنوی پور، داوود(1391). ساخت مقیاس سنجش رشد اخلاقی برای دانش آموزان، نوآوری های مدیریت آموزشی، (4)7، 89-96.
مهدیان، محمدجعفر (1394). مبانی و اصول تعلیم و تربیت. تهران: نشر ساوالان.
نیکدل، فریبرز، دهقان، مریم و نوشادی، ناصر. (1396). نقش واسطه ای استدلال اخلاقی در رابطه خودپنداره و فراشناخت اخلاقی با رفتار اخلاقی دانش آموزان دبیرستان، روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، (46)13، 143-123..
یعقوبی، ابوالقاسم و بیات، طیبه (1395). تأثیر آموزش حالات ذهنی بر قضاوت اخلاقی دانشآموزان دختر پایه پنجم ابتدایی، فصلنامه روانشناسی تربیتی، 42.
یعقوبی، ابوالقاسم و عبدالهی مقدم، مریم (1395). بررسی رابطه استدلال اخلاقی و رفتار اخلاقی با میانجی گری نظریه شناخت اجتماعی در نوجوانان، روانشناسی مدرسه، (2)5، 182-167.
Bucciarelli M, Khemlani S, Johnson-Laird PN (2008) The psychology of moral reasoning, Judgment and Decisions Making, 3(2), 121–139.
Gilligan, C. (1982). In a different voice: Psychological theory and women's development, Harvard University Press.
Greene, J., Sommerville, R. B., Nystrom, L. E., Darley, J. M., & Cohen, J. D. (2001). An fMRI investigation of emotional engagement in moral judgment, Science, 293, 2105–2108.
Haidt, J. (2001). The emotional dog and its rational tail: A social intuitionist approach to moral judgment, Psychological Review, 108(4), 814–834.
Hauser, M. (2006). Moral minds: How nature designed our universal sense of right and wrong, New York: HarperCollins.
Hindriks, F. (2015). How does reasoning contribute to moral judgment? Ethical Theory and Moral Practice, 2, 237-250.
Ho, Y. H. (2009). Associations between the religious beliefs and ethical-reasoning abilities of future accounting professionals, Social Behavior and Personality: An international journal, 37(5), 673-678
Hume, D. J. (2000). A treatise of human nature, Oxford: Oxford University Press. (Originally published 1739).
Iheoma (1986) The role of religion in moral education, Journal of Moral Education, 15:2, 139-149.
Janssens, M., & Dekovic, M. (1997). Child rearing, moral reasoning and prosocial behavior, International Journal of Behavioral Development. 3, 509-527.
Kant, I. (1959). Foundations of the metaphysics of morals, and what is enlightenment? Trans. By L. W. Beck. Indianapolis: Bobbs-Merrill. (Originally published 1785).
Kohlberg, L. (1984). The psychology of moral development: The nature and validity of moral stages, New York: Harper & Row.
Lo, J. H., Lee, G. F., & Cameron. C. A. (2020) Development of moral reasoning in situational and cultural contexts, Journal of Moral Education, 49(2), 177-193.
Musschenga, A. W. (2009). Moral intuitions, moral expertise and moral reasoning, Journal of Psychology of Education, 43 (4), 597-613.
Pandya, N., Jensen, L. A., & Bhangaokar, R. (2021) Moral reasoning among children in India: The intersection of culture, development, and social class, Applied Developmental Science, Published online: Dec.2021.
Paxton, J. M., & Greene, J. D. (2010). Moral reasoning: Hints and allegations, Topics in Cognitive Science, 2(3), 1–17.
Piaget, J. (1965). The moral judgment of the child (M. Gabain, Trans.), New York: Free Press. (Original work published 1932).
Pinquart, M., & Fischer, A. (2021) Associations of parenting styles with moral reasoning in children and adolescents: A meta-analysis, Journal of Moral Education, Published online.
Rest, J. R. (1986). Moral development: Advances in research and theory, New York, NY: Praeger.
Sachdeva, S., Singh, P., & Medin, D. (2011). Culture and the quest for universal principles in moral reasoning, International Journal of Psychology, 46: 3 161-176.
Saunders, L. F. (2015) What is moral reasoning? Philosophical Psychology, 28:1, 1-20.
Smith, P. Hart, C., & Helwig, C. (2011). Children’s social and moral reasoning, Handbook of Childhood Social Development, Wiley-Blackwell, Second Edition, 567-583.
Turiel, E. (2017). A psychological perspective on moral reasoning, processes of decision-making, and moral resistance, Contemporary Politics, 23(1), 19-33.
Walker, L., & Hennig, K. (1991). Parenting style and the development of moral reasoning, Journal of Moral Education, 39, 239-254.