احمدی، غلامعلی، صابری، منیژه، احمدی، فاطمه(1399)، تأثیر تدریس به شیوه بحث گروهی بر توانایی استدلال دانشآموزان در حل مسائل فیزیک، نشریه علمی فناوری آموزش، جلد4، شماره4، ص 913-901.
احمدبیگی، فاطمه، احقر، قدسی، ایمانی نایینی، محسن(1397)، اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بر یادگیری مشارکتی در دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی واحدتهران شمال، دو فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی سال9، شماره17، ص181-167.
اسماعیلی، زهره(1394)، ارتقای تفکر نقاد دانش آموزان در طی یادگیری مشارکتی، ویژه نامه روانشناسی معاصر، دوره10، ص94-89.
اکاتی، سعید، کمالی، شمسیه(1394)، شیوههای استدلال استقرایی و استدلال قیاسی قران برای آموزش علوم پایه ششم ابتدایی، مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی، ص536-525.
پورسلیم،عباس،زمانی،الهام،منافی شرف آباد،کاظم(1393)،تأثیر یادگیری مشارکتی در تفکر خلاق دانش آموزان پسرپایة پنجم ابتدایی شهرستان کوهدشت در درس علوم تجربی،دوفصلنامه ی علمی تفکر و کودک، سال پنجم، شمارة اول، ص19-1.
جبلی آده،پریچهر،نوریان،محمد،عضدالملکی،سودابه (1399)،مهارت ها،گرایش ها وروش های تدریس تفکر انتقادی در برنامه های درسی،دوفصلنامه ی علمی تفکر و کودک،سال 11،شماره2،ص62-31.
جمری، مهین.(1390). «بررسی تاثیر روش تدریس جیگساو و روش تدریس سنتی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه دوم راهنمایی در درس جغرافیا»، پایان نامه تخصصی دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان.
جناآبادی،حسین،کیخامقدم،حمید(1399)، تاثیر یادگیری مشارکتی بر رشد تفکر انتقادی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان،ششمین همایش بینالمللی روانشناسی مدرسه.
حسن زاده پلکویی، شهربانو، صالحی، کیوان، مقدم زاده، علی(1397)، تأثیر تدریس مشارکتی بر انسجام گروهی دانشآموزان ابتدایی، پژوهشهای آموزشی، شماره 40، ص63-39.
حسینی، زهرا(1387)، یادگیری مشارکتی و تفکر انتقادی، فصلنامه روانشناسان ایرانی، سال 5، شماره19، ص207-198.
حسینی، سید محمد حسین، مطور، معصومه(1391)، طراحی، تدوین و اعتبارسنجی الگوی راهنمای یادگیری مشارکتی برای برنامة درسی «فارسی بخوانیم و بنویسیم» دورة ابتدایی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی. شماره46، سال دوازدهم، ص50-9.
خضری، آناهیتا(1389)، تدریس مشارکتی: راهبرد آموزش به دانشآموزان دارای نیازهای ویژه، مجله تعلیم وتربیت استثنایی، شماره103، ص68-63.
دلبری، سمیرا، سیادت، علی، دلبری، محمد(1395)، بررسی تاثیر روش تدریس حل مسئله بر میزان تفکر انتقادی دانشآموزان دوره متوسطه، کنفرانس جهانی مدیریت، اقتصاد حسابداری و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم.
راستجو، سعیده، سپهر، حمید، زندواییان نایینی، احمد(1395)، بررسی وضعیت گرایش به تفکر انتقادی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی (مورد مطالعه: دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه یزد)، نامۀ آموزش عالی، دورة جدید، سال9، شماره34.
رامبد، معصومه، رییس کریمیان، فرحناز، معطری، مرضیه(1391)، تفکر انتقادی در آموزش و یادگیری دانشجویان، مجــله عــلمی علوم پزشکی صدرا، دوره1، شماره2، ص128-113.
رجایی نجفآبادی، اعظم. (1393). بررسی میزان اثربخشی روش تدریس فعال(روش حل مسئله) بر تفکر انتقادی در دانشآموزان دختر کلاس چهارم ابتدایی شهرستان خمینی شهر، پایان نامه تخصصی دانشکده ی علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان.
رضایی شریف، علی(1394)، تحلیل عاملی تأییدی مقیاس گرایش به تفکر نقادانه در دانشآموزان، تفکر و کودک، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال ششم، شمارة اول، ص60-45.
رنجبر، حسین، اسماعیلی، حبیب الله(1385)، بررسی مقایسه ای تأثیر یادگیری انفرادی و مشارکتی بر تفکرانتقادی، مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی، دوره14، شماره1، ص 22-16.
سبحانی نژاد، مهدی، احمدیان، مینا(1395)، بکارگیری از کارکرد برنامه درسی پنهان برای رشد تفکر انتقادی دانشجویان در آموزش عالی، پژوهش های تربیتی شماره31، ص107-78.
سرگزی، حسینعلی، خوش فر، غلامرضا، جندقی میرمحله، فاطمه(1394)، بررسی مهارتهای تفکر انتقادی (مطالعه موردی: دانشآموزان سال چهارم دبیرستان شهر گرگان)، کنفرانس بین المللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
سرهنگی، فروغ، معصومی، معصومه، عبادی، عباس، سیدمظهری، مرجان، رحمانی، آزاد، رییسی فر، افسانه(1389)، تأثیر روش تدریس نقشه مفهومی بر مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، مجله پرستاری مراقبت ویژه، دوره3، شماره4، ص148-143.
سیاهی اتابکی، علی محمد، کشتی آرای، نرگس، یارمحمدیان، محمدحسین(1393)، بررسی تجارب زیسته دانشآموزان از تدریس مبتنی بر توسعه ی تفکر انتقادی، فصلنامه علمی– پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال هفتم، ص117-99.
سلیمان پورعمران،محبوبه،علیزاده،راحله(1399)، پیش بینی رابطهی بین یادگیری مشارکتی، تفکر خلاق و تفکر انتقادی با مهارتهای اجتماعی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی، فصلنامهی مرکز مطالعات و توسعهی آموزش علوم پزشکی سال یازدهم، شماره 2،ص145-132.
عباسی اصل، رویا، سعدی پور، اسماعیل، اسدزاده، حسن(1395)، مقایسه اثربخشی سه روش یادگیری مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی، رویکردهای نوین آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال یازدهم، شماره1، ص124-105.
عزیززاده ی فروزی، منصوره، محمدعلیزاده، سکینه، حیدرزادهف اعظم(1395)، تأثیر آموزش تدریس مشارکتی بر دیدگاه دانشجویان پرستاری و مامایی به مطلوبیت تدریس مشارکتی، نشریه ی آموزش پرستاری، دوره5، شماره5، ص42-36.
علیپورکتیگری، شیوا، حیدری، حسن، نریمانی، محمد، داوودی، حسین(1399)، مقایسه اثربخشی روش تدریس مشارکتی و روش تیدریس سنتی بر اشتیاق تحصیلى، خودکارآمدى تحصیلى و خودتنظیمى در دانشآموزان، فصلنامه پژوهش در نظامهای آموزش، دوره14، شماره48، ص39-23.
قاسم زاده، سوگند، افضلی، لیلا(1396)، اثربخشی آموزش به شیوه مشارکتی بر تابآوری و تدریس تحول آفرین شغل معلمی، فصلنامه مشاوره شغلی و سازمانی، دوره نهم، شماره 31، ص44-26.
قریشی، بدرالسادات، جعفری، پریوش، باقری، مهدی، قورچیان، نادرقلی(1400)، شناسایی ابعاد و مؤلفه های یادگیری مشارکتی در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس، فصلنامه مرکز مطالعات وتوسعه ی آموزش علوم پزشکی، سال 12، ص38-27.
کرمی، مرتضی، محمدزاده قصر، اعظم، افشاری، معصومه(1391)، تأثیر روش تدریس مشارکتی بر گروهگرایی و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در شهر مشهد، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال نهم، دورة دوم، ص105-93
کریمی، فاطمه، نیلی، محمدرضا(1393)، بررسی مهمترین الزامات روش تدریس مشارکتی از دیدگاه استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان، رویکردهای نوین آموزشی، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال نهم، شمارة 1، ص106-89.
کوهپایه زاده،جلیل، جزایری، شیما،آریاییان، ناهید،کرمی آق قلعه، هاجر(1395)، بررسی تاثیر یادگیری مبتنی بر تیم بر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری، مجله مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد، دوره11، شماره3، ص200-186.
محمدی، سید داوود، مسلمی، زهرا، قمی، مهین(1395)، رابطه بین مهارتهای تفکر انتقادی با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی قم، دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، سال9، شماره2، ص 89-79.
محمدی احمدآبادی، ناصر، اسماعیلی،دهج، زینب. (1401)، بررسی تاثیر روش تدریس مشارکتی بر رشد تفکر انتقادی؛ مطالعه موردی دانشآموزان متوسطه دوم تجربی شهر یزد، چهارمین کنفرانس بین المللی حقوق، روانشناسی، علوم تربیتی و رفتاری.
وشنی، امیر، موسوی، فرانک، سالاری، یحیی(1398)، نقش تفکر خلاق، تفکر تحلیلی و تفکر انتقادی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال14، شماره58، ص162-140.
یارمحمدی واصل، مسیب، فرهادی، مهران، یعقوبی، افسانه(1391)، مقایسه اثربخشی آموزش تفکر انتقادی بهشیوه تمثیل و چرخه کارپلوس بر فرایندهای شناختی تحلیل، استنباط، ارزشیابی، استدلال استقرایی و استدلال قیاسی، رویکردهای نوین آموزشی دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان، سال یازدهم، شمارة 1، ص104-81.
یارمحمدی واصل، مسیب، نوشادی، بهناز، مقامی، حمیدرضا، بهرامی، آرش(1395)، مطالعه تأثیر آموزش روش کاوشگری بر تفکر انتقادی در درس علوم تجربی، فصلنامة علمی، پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، دورة ششم، شمارة دو، ص174-159.
یداللهی، آزیتا، فتی، لادن، میرزازاده، عظیم، سلطانی، اکبر(1392)، پیش بینی پیشرفت تحصیلی بر اساس تفکر نقاد و مولفه های جمعیت شناختی، مجلــهی توسـعهی آمـوزش در علـوم پزشــکی، دوره6، شماه11، ص80-72.
Alec Fisher(2011),Critical Thinking, Cambridge University Press,p1.
Chin-Min Hsiung(2012), The Effectiveness of Cooperative Learning, Journal of Engineering Education, Vol. 101, No. 1,P119-137.
Choppin J M(2007), Teacher-Orchestrated Classroom Arguments. Mathematics Teacher Volume101, Number 4, p306-310.
Deborah B.Kaufman, Richard Mfeder, Hugh Fuller(2000), Accounting for Individual Effort in Cooperative Learning Teams, Journal of Engineering Education, P133-142.
Ding L(2014),Seeking missing pieces in science concept assessments: Reevaluating the Brief Electricity and Magnetism Assessment through Rasch analysis. Physical Review Special Topics-Physics Education Research, Volume 10, Number 1,p101.
Kim J Herrmann(2013), The impact of cooperative learning on student engagement: Results from an intervention, Active Learning in Higher Education14(3),P 175–187.
Linda A Wheeler 1, Susan K R Collins(2003), The influence of concept mapping on critical thinking in baccalaureate nursing students, Journal of professional nursing, Volume 19, Number 6, pages 339-346.
Momeni Mahmouei., Hossein, Karami.,Morteza, Seyed Sharifi Kakhki., Maryam Sadat(2014), The effect of exploratory model on critical thinking and students' attitudes toward the experimental science textbook in elementary school. Research in Curriculum Planning, Volume11, Number 40, p93-103.
Moore JC, Slisko J.(2017), Dynamic visualizations of multi-body physics problems and scientific reasoning ability: A threshold to understanding. Switzerland.
Nakhostin N, Ahmadi GA, Reyhani E(2015),Effect of mathematical discourse-based education on the ability of students to argue in the first grade of the second year of high school students,School Psychology, Volume 4, Number 13,p 22-37.
Omar J. Alkhatib(2019),A Framework for Implementing Higher-Order Thinking Skills (Problem-Solving, Critical Thinking, Creative Thinking, and Decision-Making) in Engineering & Humanities, Advances in Science and Engineering Technology International Conferences (ASET).
Pasara Namsaeng, Apisak Sukying(2021), An Investigation of Critical Thinking Skills in Thai EFL University Learners, An Investigation of Critical Thinking Skills in Thai EFL University Learners,P182-212.
Tatyana N G, Elena B I, Natalia N K(2015), Achievement Motive and Cognitive Stiles when Successfully Study Physics, ProcediaSocial and Behavioral Sciences, p442-447.
Thomas. J. and et al (2006). Teaching Courses on line. Journal of Review of educational research, 76(1) 93-135.
Anveshna, Srivastava; Chandan, Dasgupta. (2022). Maneuvering Collaborative Learning Technologies to Uncover Critical Thinking: A 'Solenoid' Model, International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT)
Cacho, Talía González; Abbas, Asad. (2022), Impact of Interactivity and Active Collaborative Learning on Students’ Critical Thinking in Higher Education, Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje ( Volume: 17, Issue: 3,P254-261
- BlakeRyua, Hokyoung; Parsonsb, David; Leea, Hyunjeong (2021), Using Game-Based Collaborative Learning to Enhance Critical Thinking Skills, International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (AHFE).
Wiggs, C. M. (2011). Collaborative testing:Assessing teamwork and critical thinking behaviors in baccalaureate nursing students.Nurse education today, (31)3, 279-282
Zhang, Jun& Chen, Bowen (2020), The Effect of Cooperative Learning on Critical Thinking of Nursing Students in Clinical Practicum: A Quasi-experimental Study, Journal of Professional Nursing ,p1-35.