اکبری، احمد و مسعودی، جهانگیر(1393)، فلسفه برای کودکان: رویکردهای تربیت دینی به آموزش تفکر، دوفصلنامه پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، سال چهارم، شماره دوم، صص 136-117.
باباپورواجاری، مریم؛ میرشفیعی، بیبیزهرا؛ ثابتدیوشلی، حسن و خوارزمیرحمتالهآبادی، رحیم(1395)، درونیسازی ارزشهای اخلاقی با تمرکز بر آموزش «فلسفه برای کودکان»، اولین کنفرانس بینالمللی پژوهشهای نوین حوزه علوم تربیتی و
روانشناسی و مطالعات اجتماعی ایران، مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی، سروش حکمت مرتضوی، صص 6-1.
جعفری، زهره؛ صمدی، پروین و قائدی، یحیی(1394)، بررسی تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر پرورش روحیه پژوهشگری کودکان دوره پیشدبستانی، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دوازدهم، دوره دوم، شماره هفدهم، پیاپی 44، صص 49-41.
جلیلیان، سهیلا؛ عظیمپور، احسان و جلیلیان، فریبا(1396)، اثربخشی برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش توانایی حل مسئله و قضاوت اخلاقی در دانشآموزان، دوفصلنامه پژوهشهای تربیتی، شماره سیودوم، صص 101-80.
جهانی، جعفر(1386)، بررسی تأثیرات برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان در رشد منشهای اخلاقی دانشآموزان، فصلنامه مطالعات برنامه درسی، سال دوم، شماره هفتم، صص 59-37.
حاتمی، حمیدرضا؛ کریمی، یوسف و نوری، زهرا(1389)، بررسی تأثیر اجرای برنامهی «فلسفه برای کودکان» (P4C) در افزایش هوش هیجانی دانشآموزان دختر مقطع اول راهنمایی مدرسه شهدای آزادی در سال تحصیلی 88-89، دوفصلنامه تفکر و کودک، سال اول، شماره دوم، صص 22-3.
دودر اشتات، جیمزجی(1381)، دانشگاه در قرن بیست و یکم، ترجمه علی محمد احمدوند و محسن وارثی، مندرج در چالشهای فراروی دانشگاه در هزاره سوم، صص 83-53.
رامفل، مامفلا(1387)، جوامع دانشمحور: چالشهای جدید برای دانشگاه، ترجمه مرضیه مختارور و مصطفی عمادزاده، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی.
رشتچی، مژگان و کیوانفر، ارشیا(1388)، مبانی نظری اجتماع کندوکاو به عنوان روش آموزش فلسفه برای کودکان، فصلنامه فرهنگ، فلسفه برای کودکان و نوجوانان، شماره شصت و نهم، صص 58-39.
سجادیانجاغرق، نرگس؛ قائدی، یحیی و امیری، معصومه(1394)، طراحی برنامه درسی آموزش فلسفه به کودکان ایرانی در پایه اول ابتدایی، فصلنامه پژوهش در فلسفه تعلیم و تربیت، سال اول، شماره اول، صص 80-63.
سجادیه، نرگس(1392)، طرحی نظری برای پرورش تفکر در دیدگاه اسلامیعمل با نگاه به برنامه «فلسفه برای کودکان»، دوفصلنامه پژوهشی مطالعات معارف اسلامی و علوم تربیتی، سال اول، شماره یکم، صص 61-39.
سیلور، جیگالن؛ الکساندر، ویلیام و لوئیس، آرتورجی(1377)، برنامهریزی درسی برای تدریس و یادگیری بهتر، ترجمه غلامرضا خوینژاد، مشهد، آستان قدس رضوی.
شریفیاسدی، محمدعلی(1387)، نگاهی به آموزش فلسفه برای کودکان در ایران و چالشهای فراروی آن، دوفصلنامه معارف عقلی، شماره دهم، صص 114-95.
طبری، مهدیه؛ خالقخواه، علی؛ مرادی، مسعود و زاهدبابلان، عادل(1396)، بررسی تأثیر آموزش «فلسفه و کودک» بر روحیهی پرسشگری و مهار خشم در دانشآموزان، دوفصلنامه فلسفه و کودک، سال چهارم، شماره سوم، پیاپی 15، صص 38-19.
طباطبایی، زهرا و موسوی، مرضیه(1390)، بررسی تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان در پرسشگری و تفکر انتقادی دانشآموزان پایههای سوم تا پنجم (9-11) دبستان علوی شهر ورامین، دوفصلنامه تفکر و کودک، سال دوم، شماره اول، صص 90-73.
عسگری، محمد؛ دیناروند، حسین و ترکاشوند، محمدرضا(1394)، تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر تفکر منطقی دانشآموزان دختر و پسر سوم راهنمایی منطقه سامن، فصلنامه روانشناسی تربیتی، سال یازدهم، شماره سی و پنجم، صص 41-25.
عظیمپور، علیرضا؛ اسکندری، حسین و ابراهیمیقوام، صغری(1395)، بررسی
اثرگذاری آموزش فلسفه به کودکان بر تحول اخلاقی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی در شهر تهران، دوفصلنامه مطالعات روانشناسی تربیتی، شماره بیست و سوم، صص 82-65.
فتحیواجارگاه، کورش(1388)، اصول و مفاهیم برنامهریزی درسی، تهران، انتشارات بال.
فرمهینیفراهانی، محسن؛ میرزامحمدی، محمدحسین و خارستانی، اسماعیل(1387)، تبیین تطبیقی اهداف فلسفه برای کودکان در کشورهای مختلف، فصلنامه حکمت و فلسفه، سال چهارم، شماره چهارم، صص 70-45.
قائدی، یحیی و عفتیکلاته، مریم(1395)، بررسی تأثیر آموزش «فلسفه و کودک» بر رشد مهارت خواندن دانشآموزان دو زبانه پایه سوم ابتدایی، دوفصلنامه فلسفه و کودک، سال چهارم، شماره دوم، پیاپی 14، صص 66-51.
کمالیمطلق، طاهره و نوشادی، ناصر(1396)، تأثیر آموزش فلسفه برای کودکان بر سطح پرسشگری دانشآموزان دورهی ابتدایی، دوفصلنامه تفکر و کودک، سال هشتم، شماره یکم، پیاپی 15، صص 13-1.
کریمی، صدیقه؛ نصر، احمدرضا و شریف، مصطفی(1392)، الزامات و چالشهای طراحی برنامه درسی آموزش عالی با رویکرد جامعه یادگیری، دوفصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال چهارم، شماره هشتم، صص 126-89.
کیارسی، سمیه؛ قائدی، یحیی؛ ضرغامی، سعید و منصوریان، یزدان(1395)، تأثیر اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در بالا بردن آگاهیهای رسانهای دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی شهر دزفول، فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال بیست و سوم، دوره ششم، شماره دوم، صص 176-153.
مرعشی، منصور؛ صفاییمقدم، مسعود و خزامی، پروین(1389)، بررسی تأثیر اجرای برنامة آموزش فلسفه برای کودکان به روش اجتماعپژوهشی بر رشد قضاوت اخلاقی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر اهواز، دوفصلنامه تفکر و کودک، سال اول، شمارهی اول، صص 102-83.
مرعشی، منصور؛ رحیمینسب، حجتالله و لسانی، مهدی(1387)، امکانسنجی اجرای برنامه آموزش فلسفه برای کودکان در برنامه درسی دوره ابتدایی، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، سال هفتم، شماره بیست و هشتم، صص 28-7.
نادری، عزتالله؛ تجلینیا، امید؛ شریعتمداری، علی و سیفنراقی، مریم(1391)، بررسی تأثیر اجرای برنامهی «فلسفه برای کودکان» در پرورش خلاقیت دانشآموزان پسر پایه اول مقطع متوسطه منطقه 14 تهران، دوفصلنامه تفکر و کودک، سال سوم، شماره اول، صص 117-91.
نصر، احمدرضا؛ کریمی، صدیقه و بقراطیان، کاظم(1386)، ضرورت توجه به یادگیری مادامالعمر و نقش دانشگاه در تحقق آن، مندرج در مجموعه مقالات همایش دانشگاه و توسعه پایدار، ج 2 تهران، انتشارات مؤسسه پژوهش و برنامهریزی دانشگاه.
هاشمی، احمد و عباسی، ابوالفضل(1395)، بررسی وضعیت آموزش فلسفه در برنامهی درسی سه ساله اول دوره ابتدایی از دیدگاه معلمان، فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشنامه تربیتی، سال یازدهم، شماره چهل و هشتم، صص 150-133.
هدایتی، مصطفی(1395)، تأثیر داستانهای فکری بر رشد مهارتهای اجتماعی کودکان پیشدبستانی شهر رشت، دوفصلنامه فلسفه و کودک، سال چهارم، شماره یکم، پیاپی 13، صص 76-63.
هدایتی، مهرنوش و ماهزاده، حامد(1395)، «فلسفه برای کودکان» و مهارت حل مسئله اجتماعی، فصلنامه علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال بیست و سوم، دوره ششم، شماره یکم، صص 54-29.
هدایتی، مهرنوش؛ قائدی، یحیی؛ شفیعآبادی، عبدالله و یونسی، غلامرضا(1388)، بررسی تأثیر اجرای برنامه «فلسفه برای کودکان» به صورت اجتماعپژوهشی بر بهبود روابط میانفردی در دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر تهران از دیدگاه آموزگاران، فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، سال چهارم، شماره سوم، صص 157-133.
یوسفی، مائده(1396)، بررسی افزایش اثربخشی آموزش فلسفه برای کودکان و نوجوانان در شادکامی دانشآموزان دختر متوسطه اول شهر تهران، دوفصلنامه فلسفه و کودک، سال چهارم، شماره چهارم، پیاپی 16، صص 102-87.
یونسکو(1376)، یادگیری گنج درون، ترجمه دفتر همکاریهای علمی بینالمللی وزارت آموزش و پرورش، تهران، تزکیه.
یونسکو(1388)، به سوی جامعه داناییمحور، ترجمه حسن قاسمی و سیروس آزادی، تهران: سمت.
منابع خارجی:
Candy, P. ; Cerbert, G. and Oleary, J.(1994). Developing lifelong learners, through undergraduate education. Canbera: Astralian Government Publishing Service.
D, Hainaut, L. (1987). Educational needs. In: curricula and lifelong learning. UNESCO: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Dave, R. H. (1976). Foundation of lifelong education. New York: Pergamon Press.
Dearing, R. (1997). Higher education in the learning society. National Committee of Inquiry into Higher Education. Retrieved from: www.leeds.ac.uk/ educol/niche/.
Di Masi, D., & Santi, M. (2016). Learning democratic thinking: a curriculum to philosophy for children as citizens. Journal of Curriculum Studies, 48(1), 136-150.
Duke, CH. (2002). Managing the learning university. USA: SRHE and Open University Press.
Eisner, E. W. (1994).The educational imagination on designed evaluation of school program. Macmillan Collage Pub Co.
Farahani, M. (2014), "The Study on Challenges of Teaching Philosophy for Children", Procedia- Social and Behavioral Sciences, Vol. 116, pp. 2141-2145.
Knapper, Ch. and Croply, A. (2000). Lifelong learning in higher education. London: Kogan Page.
Longworth, N. (2004).Lifelong learning in action; transforming education in the 21st century. London and New York: Routledge Flamer.
Murris, K. (2016). The Philosophy for Children curriculum: Resisting ‘teacher proof’texts and the formation of the ideal philosopher child. Studies in Philosophy and Education, 35(1), 63-78.
Orlando, M (2013). Nine Characteristics of Great Teacher, Faculty Focus: Higher Teaching Strategies from MAGNA publication.
Super, D. E.; Busshuff, L. and Pellerano, J. and Watts, A. G. (1987). The guidance function of educational contest. In: Curricula and lifelong learning. UNESCO: The United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Van Der Zee, H. (2006). The learning society.In: From adult education to the learning society. London and New York: Routledge.
Worley, P. (2016). Philosophy and children. The Philosophers' Magazine, (72), 119-120.